'

Program

Repertuar

Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium

Calineczka
Dla widzów od 7 lat

Przedstawienie „Calineczka” inspirowane jest znaną baśnią Hansa Christiana Andersena. Nasza historia o dziewczynce, która po uprowadzeniu przez ropuchę z domu rodzinnego, spotyka na swojej drodze rozmaite zwierzęta, od których otrzymuje pomoc lub którym sama pomaga, podąża za tropami i tekstem autora, odnajdując w nim wiele aktualnych sensów. To swoista współczesna dziecięca „baśń drogi”, dająca dziecku przeżyć rozmaite przygody, wiodąc je przez trudne etapy jego dorastania. Bo to właśnie dorastanie jest głównym motywem naszej „Calineczki”. Przedstawienia, które rodzicom chce pokazać ważność etapu przemiany dziecka i skierować ich uważność na ten cudowny proces, a dzieci chce wspierać w odkrywaniu swojej tożsamości, pokazać im siłę własnego zdania i wskazać wartość podejmowania poszukiwań drzemiących w nich samych mocy.

Anna jest więc scenicznym uosobieniem Calineczki - dziewczynki, która dorasta i jest świadoma swojego dorastania. Dorastania i przemiany, której niestety, nikt poza nią nie zauważa. Pewnego dnia podczas snu, jako Calineczka, doświadcza świata i sytuacji, które być może przydarzą się jej w przyszłości. Projektuje też rzeczywistość, którą chciałaby tworzyć jako osoba dorosła tam, gdzie snu przecież nie ma…

Dzieci i Ryby

Hela Foka. Historie na fali
Dla dzieci 6+

Spektakl inspirowany bestsellerową książką zatytułowaną „Hela Foka. Historie na fali” autorstwa uznanej polskiej reporterki i dziennikarki, Renaty Kijowskiej. Książka ta, reprezentuje nurt literatury proekologicznej i w bardzo ciekawy, edukacyjny ale niemoralizatorski sposób, łącząc fakty z beletrystyką porusza kwestie polskiej fauny i konieczności dbałości o środowisko.Ciepła, familijna i pełna przygód historia dla młodszych i starszych toczy się tutaj dwutorowo. Uczestniczymy w splotach wydarzeń zarówno życia zwierząt, jak i ludzi. Morskie istoty, m.in. tytułowa foka Hela, nieustannie zmagają się z zagrożeniami, które są efektem działalności człowieka. Zanieczyszczenia, hałas, podwodne huki powodowane odwiertami na głębokościach to stały element ich codzienności, choć życie w Bałtyku potrafi być również ekscytujące i pełne pozytywnych wrażeń.W świecie ludzi natomiast jesteśmy świadkami konfliktu między społecznością skoncentrowaną wokół Fokarium na Helu (Fokarium Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego) a rybakami, którym foki uszczuplają połowy i wyjadają ryby z sieci. Poznajemy tu również Wojtka i Ilonę – syna kierowniczki Fokarium oraz córkę jednego z najbardziej zatwardziałych antyfoczych bojówkarzy, reprezentanta społeczności rybackiej. Ilona i Wojtek nie są jednak biernymi obserwatorami zdarzeń – przeciwnie, próbują pogodzić strony konfliktu, a dobrostan zwierząt jest dla nich kwestią najwyższej wagi. Dlatego dzieci biorą sprawy we własne ręce i wykazują się nie lada odwagą i pomysłowością – podobnie zresztą jak morskie zwierzęta, które wiedzą, że w obliczu katastrofy ekologicznej muszą działać wspólnie i razem zawalczyć o Bałtyk. Nawet wspólnie z człowiekiem! – co niektórym mieszkańcom podwodnego świata nie mieści się w głowie.Spektakl dotyka kwestii praw zwierząt, budowania ekowrażliwości i problemów związanych z zanieczyszczaniem środowiska (wycieki paliwa, odwierty gazu na głębokościach oraz inne inwazyjne działania człowieka, które zaburzają życie morskich stworzeń, takich jak zabójcze reklamówki czy tony śmieci i plastiku). Będą też przyrodnicze ciekawostki, które mają wymiar edukacyjny, jak ukazanie bioróżnorodności Bałtyku, fauny i flory, o której istnieniu zazwyczaj nie mamy pojęcia (np. krewetki, morświny, wieloryby).Motyw dziecięcy podkreślać będzie wagę przyjaźni, oddania, odwagi i znaczenia pracy w grupie, a przede wszystkim siłę mocy sprawczej dzieci – Ilona i Wojtek, dziecięcy bohaterowie spektaklu przejmują inicjatywę, próbując poprawić sytuację fok na własną rękę.

Hela Foka. Historie na fali - Niedziela Inna Niż Wszystkie
Dla dzieci 6 +

Spektakl inspirowany bestsellerową książką zatytułowaną „Hela Foka. Historie na fali” autorstwa uznanej polskiej reporterki i dziennikarki, Renaty Kijowskiej. Książka ta, reprezentuje nurt literatury proekologicznej i w bardzo ciekawy, edukacyjny ale niemoralizatorski sposób, łącząc fakty z beletrystyką porusza kwestie polskiej fauny i konieczności dbałości o środowisko.

Ciepła, familijna i pełna przygód historia dla młodszych i starszych toczy się tutaj dwutorowo. Uczestniczymy w splotach wydarzeń zarówno życia zwierząt, jak i ludzi. Morskie istoty, m.in. tytułowa foka Hela, nieustannie zmagają się z zagrożeniami, które są efektem działalności człowieka. Zanieczyszczenia, hałas, podwodne huki powodowane odwiertami na głębokościach to stały element ich codzienności, choć życie w Bałtyku potrafi być również ekscytujące i pełne pozytywnych wrażeń.W świecie ludzi natomiast jesteśmy świadkami konfliktu między społecznością skoncentrowaną wokół Fokarium na Helu (Fokarium Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego) a rybakami, którym foki uszczuplają połowy i wyjadają ryby z sieci. Poznajemy tu również Wojtka i Ilonę – syna kierowniczki Fokarium oraz córkę jednego z najbardziej zatwardziałych antyfoczych bojówkarzy, reprezentanta społeczności rybackiej. Ilona i Wojtek nie są jednak biernymi obserwatorami zdarzeń – przeciwnie, próbują pogodzić strony konfliktu, a dobrostan zwierząt jest dla nich kwestią najwyższej wagi. Dlatego dzieci biorą sprawy we własne ręce i wykazują się nie lada odwagą i pomysłowością – podobnie zresztą jak morskie zwierzęta, które wiedzą, że w obliczu katastrofy ekologicznej muszą działać wspólnie i razem zawalczyć o Bałtyk. Nawet wspólnie z człowiekiem! – co niektórym mieszkańcom podwodnego świata nie mieści się w głowie.Spektakl dotyka kwestii praw zwierząt, budowania ekowrażliwości i problemów związanych z zanieczyszczaniem środowiska (wycieki paliwa, odwierty gazu na głębokościach oraz inne inwazyjne działania człowieka, które zaburzają życie morskich stworzeń, takich jak zabójcze reklamówki czy tony śmieci i plastiku). Będą też przyrodnicze ciekawostki, które mają wymiar edukacyjny, jak ukazanie bioróżnorodności Bałtyku, fauny i flory, o której istnieniu zazwyczaj nie mamy pojęcia (np. krewetki, morświny, wieloryby).Motyw dziecięcy podkreślać będzie wagę przyjaźni, oddania, odwagi i znaczenia pracy w grupie, a przede wszystkim siłę mocy sprawczej dzieci – Ilona i Wojtek, dziecięcy bohaterowie spektaklu przejmują inicjatywę, próbując poprawić sytuację fok na własną rękę.

Jak zostałam wiedźmą
Spektakl przeznaczony dla widzów od 8 lat.

...a jak już zasną, to nie śni im się nic ładnego, nie,
tylko że mają więcej, więcej, więcej, więcej –
albo że mają mniej, mniej, mniej, mniej, ciągle mniej,
prawie nic.
Dorota Masłowska, Jak zostałam wiedźmą

Tak jak współczesne krainy snów różnią się od dawnych, tajemniczych, tak współczesne bajki różnią się od klasycznych. Dorota Masłowska, jedna z najbardziej poczytnych polskich pisarek, w swym jedynym tekście napisanym dla dzieci, zaprasza nas w podróż do baśni współczesnej. Baśni wypełnionej dzisiejszymi postaciami, jak Pracownik stacji benzynowej, Kasjerka hipermarketu, Konsultantka firmy kosmetycznej czy Mama ćwicząca taekwondo oraz dzisiejszymi gadżetami: iPhonem, iPuderniczką i samochodami.
Wygłodniała Wiedźma wyrusza na poszukiwanie niegrzecznego dziecka, idealnego do schrupania. Znajduje Dziewczynkę, jednakże elektroniczny wykrywacz dobra wyraźnie wskazuje, że dziecko jest zbyt dobre, wobec czego może okazać się trujące. Jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji staje się zmieszanie Dziewczynki z jakimś niegrzecznym Chłopcem. Używając Pyłu Sennego, dzięki któremu przeniosą się do Snu Krainy i atomizera Podmiana Myśli, Wiedźma wyśle Dziewczynkę na poszukiwanie niegrzecznego Chłopca. Podróż okaże się brzemienna w skutkach dla Wiedźmy, dla Dziewczynki oraz pozostałych bohaterów. W jej trakcie poznamy bolączkę współczesnego świata - plagę wszechogarniającego konsumpcjonizmu. Dorota Masłowska, niezwykle umiejętnie i nienachalnie, prowadzi wątek wiecznego nienasycenia, zarówno dzisiejszych dorosłych, jak i dzieci, ich manii kupowania wszystkiego, ślepej podatności na reklamę, nigdy niezaspokojonego głodu posiadania. Głód ten wdarł się nawet w ludzkie sny. Podążając przez miasto i zaglądając ludziom w okna Wiedźma zauważa, że pragnienie więcej jest nie tylko wypowiadane i realizowane na jawie, ale też we śnie.
W spektaklu poetycki tekst Doroty Masłowskiej jest mówiony i śpiewany. Muzykę do współczesnych songów napisał Łukasz Damrych, towarzyszą nam one od początku, zbliżając sztukę do musicalu.

Jaśniej - Skrzaty książkojady
Dla dzieci 3+

Zobacz – chyba coś tam lśni!? Czy to grzyby, owady, porosty, a może zwierzęce oczy!? A nie… to ćma – nocny motyl. Zapraszamy do błyszczącego, mieniącego się kolorami, zatopionego w świetle świata, w którym wspólne obserwowania fascynujących zjawisk przyrody staje się spotkaniem na granicy magii i rzeczywistości. „Jaśniej” to spektakl, który może stać się wspaniałą inicjacją teatralną zarówno dla rodzin, jak i młodszych grup przedszkolnych. W teatrze, również tym dla bardzo małych widzów, najważniejsze jest spotkanie. Świata wrażliwości artystów z emocjami dzieci, wewnątrzrodzinne pogłębianie relacji, wzajemne przenikanie profesjonalnego teatru lalek ze światem potrzeb i odkryć bardzo małych dzieci. Poważne potraktowanie zarówno formy, jak i małego odbiorcy. Stworzenie takich warunków – zarówno w procesie realizacji spektaklu, jak i podczas jego grania, żeby sztuka animacji mogła w sposób bezpieczny i pobudzający zmysły dziać się w obecności nawet najmłodszych widzów. W myśleniu o spektaklu, w kontekście jego odbiorców – współczesnych widzek i widzów zamieszkujących miasta, ważna okazuje się współczesna kategoria tzw. zespołu deficytu natury, rozwijana przez Richarda Louva m.in. w książkach „Ostatnie dziecko lasu” i „Witamina N. Odkryj przyrodę na nowo”. Spektakl nie będzie mówił wprost o zagrożeniach płynących z braku kontaktu z naturą, lecz w sposób poetycki, poprzez piękno teatru formy, uruchomi sferę doznań zmysłowych dzieci, poprzez doświadczenia elementów inspirowanych naturą. Stanie się także inspiracją do poszukiwania we własnym otoczeniu kontaktu z przyrodą i przyglądaniu się jej pięknu i złożoności.

Jaśniej. Nie taki las straszny
Dla dzieci 3+

Zobacz – chyba coś tam lśni!? Czy to grzyby, owady, porosty, a może zwierzęce oczy!? A nie… to ćma – nocny motyl. Zapraszamy do błyszczącego, mieniącego się kolorami, zatopionego w świetle świata, w którym wspólne obserwowania fascynujących zjawisk przyrody staje się spotkaniem na granicy magii i rzeczywistości. „Jaśniej” to spektakl, który może stać się wspaniałą inicjacją teatralną zarówno dla rodzin, jak i młodszych grup przedszkolnych. W teatrze, również tym dla bardzo małych widzów, najważniejsze jest spotkanie. Świata wrażliwości artystów z emocjami dzieci, wewnątrzrodzinne pogłębianie relacji, wzajemne przenikanie profesjonalnego teatru lalek ze światem potrzeb i odkryć bardzo małych dzieci. Poważne potraktowanie zarówno formy, jak i małego odbiorcy. Stworzenie takich warunków – zarówno w procesie realizacji spektaklu, jak i podczas jego grania, żeby sztuka animacji mogła w sposób bezpieczny i pobudzający zmysły dziać się w obecności nawet najmłodszych widzów. W myśleniu o spektaklu, w kontekście jego odbiorców – współczesnych widzek i widzów zamieszkujących miasta, ważna okazuje się współczesna kategoria tzw. zespołu deficytu natury, rozwijana przez Richarda Louva m.in. w książkach „Ostatnie dziecko lasu” i „Witamina N. Odkryj przyrodę na nowo”. Spektakl nie będzie mówił wprost o zagrożeniach płynących z braku kontaktu z naturą, lecz w sposób poetycki, poprzez piękno teatru formy, uruchomi sferę doznań zmysłowych dzieci, poprzez doświadczenia elementów inspirowanych naturą. Stanie się także inspiracją do poszukiwania we własnym otoczeniu kontaktu z przyrodą i przyglądaniu się jej pięknu i złożoności.

Jedno oko na Maroko
Dla widzów od 8 roku życia

Pretekstem do opowiedzenia historii jest dziecięca ciekawość świata. Chcąc zrozumieć otaczającą rzeczywistość, oswoić ją i ułożyć w głowie po swojemu, dzieci zadają często niezbyt wygodne dla nas, dorosłych, bo zbyt bezpośrednie, pytania. Widzą na przykład kogoś bez rąk czy nóg, otyłego, niewidomego, na wózku, albinosa, kogoś o ciele w całości pokrytym tatuażami i chcą wiedzieć “dlaczego”.
“Nie gap się!”, “nie pytaj”, “nie pokazuj palcem” - oto, co często słyszą w odpowiedzi, a przecież to, co inne, intryguje, przyciąga uwagę. Chcesz więc wiedzieć “dlaczego”? Zapytaj! To najlepsza droga.Spektakl inspirowany reporterską książką Jedno oko na Maroko autorstwa Tomasza Kwaśniewskiego, ze zdjęciami Anny Bedyńskiej, uczy tolerancji i otwartości na drugiego człowieka. To zapis spotkań i rozmów dzieci autora z osobami, które wzbudziły swoją “odmiennością” ich szczególne zainteresowanie.Jedno oko na Maroko to próba znalezienia bezpiecznej przestrzeni do zadawania pytań, często trudnych czy krępujących, ale niezbędnych do zrozumienia różnorodności świata.Aby uniknąć dosłowności w warstwie wizualnej, realizatorzy sięgają po dorobek kulturyi sztuki (obrazy, rzeźby), które stanowią artystyczną reprezentację poruszanych tematów.

Jedno oko na Maroko - Skrzaty Książkojady
Dla widzów od 8 roku życia

Pretekstem do opowiedzenia historii jest dziecięca ciekawość świata. Chcąc zrozumieć otaczającą rzeczywistość, oswoić ją i ułożyć w głowie po swojemu, dzieci zadają często niezbyt wygodne dla nas, dorosłych, bo zbyt bezpośrednie, pytania. Widzą na przykład kogoś bez rąk czy nóg, otyłego, niewidomego, na wózku, albinosa, kogoś o ciele w całości pokrytym tatuażami i chcą wiedzieć “dlaczego”.
“Nie gap się!”, “nie pytaj”, “nie pokazuj palcem” - oto, co często słyszą w odpowiedzi, a przecież to, co inne, intryguje, przyciąga uwagę. Chcesz więc wiedzieć “dlaczego”? Zapytaj! To najlepsza droga.Spektakl inspirowany reporterską książką Jedno oko na Maroko autorstwa Tomasza Kwaśniewskiego, ze zdjęciami Anny Bedyńskiej, uczy tolerancji i otwartości na drugiego człowieka. To zapis spotkań i rozmów dzieci autora z osobami, które wzbudziły swoją “odmiennością” ich szczególne zainteresowanie.Jedno oko na Maroko to próba znalezienia bezpiecznej przestrzeni do zadawania pytań, często trudnych czy krępujących, ale niezbędnych do zrozumienia różnorodności świata.Aby uniknąć dosłowności w warstwie wizualnej, realizatorzy sięgają po dorobek kulturyi sztuki (obrazy, rzeźby), które stanowią artystyczną reprezentację poruszanych tematów.

Mała Syrenka
Dla widzów od 7 lat.

Klasyczna bajka Andersena doczekała się wielu adaptacji, łącznie z najbardziej znaną wersją wytwórni Disney. Czy jednak jest to historia ze szczęśliwym zakończeniem? Czy wyzbywanie się głosu w zamian za miłość księcia jest dobrym pomysłem? Czy książę naprawdę chciałby spędzić życie z dziewczyną, z którą nie może się porozumieć? I czy główna bohaterka miałaby szansę na porozumienie się z ludźmi gdyby na przykład nauczyła się pisać, albo posługiwać językiem migowym? Te pytania pojawią się w najnowszej adaptacji, którą napisze Maria Wojtyszko na zamówienie Teatru Arlekin. Autorka znana ze sztuk, które w sposób krytyczny podchodzą do stereotypów na temat płci, rodziny i wychowania dzieci, wydobędzie z historii jej feministyczny aspekt. Przy tym spektakl będzie niepozbawiony poczucia humoru i dystansu, którego wymaga twórczość dla widzów w wieku szkolnym. „Mała Syrenka” będzie przedstawieniem, które dzięki formie nowoczesnego musicalu będzie dialogować z filmem i ukazywać inne możliwości interpretacyjne tej samej opowieści. Uwypuklony zostanie wątek żądzy przygód, charakter syrenki i jej wrodzona ciekawość świata. Fakt, że bohaterowie pochodzą z dwóch skrajnie różnych środowisk będzie problematyzowany jako bardzo dzisiaj istotna kwestia różnic kulturowych.

Mała Syrenka - Premiera
Dla widzów od 7 lat.

Klasyczna bajka Andersena doczekała się wielu adaptacji, łącznie z najbardziej znaną wersją wytwórni Disney. Czy jednak jest to historia ze szczęśliwym zakończeniem? Czy wyzbywanie się głosu w zamian za miłość księcia jest dobrym pomysłem? Czy książę naprawdę chciałby spędzić życie z dziewczyną, z którą nie może się porozumieć? I czy główna bohaterka miałaby szansę na porozumienie się z ludźmi gdyby na przykład nauczyła się pisać, albo posługiwać językiem migowym? Te pytania pojawią się w najnowszej adaptacji, którą napisze Maria Wojtyszko na zamówienie Teatru Arlekin. Autorka znana ze sztuk, które w sposób krytyczny podchodzą do stereotypów na temat płci, rodziny i wychowania dzieci, wydobędzie z historii jej feministyczny aspekt. Przy tym spektakl będzie niepozbawiony poczucia humoru i dystansu, którego wymaga twórczość dla widzów w wieku szkolnym. „Mała Syrenka” będzie przedstawieniem, które dzięki formie nowoczesnego musicalu będzie dialogować z filmem i ukazywać inne możliwości interpretacyjne tej samej opowieści. Uwypuklony zostanie wątek żądzy przygód, charakter syrenki i jej wrodzona ciekawość świata. Fakt, że bohaterowie pochodzą z dwóch skrajnie różnych środowisk będzie problematyzowany jako bardzo dzisiaj istotna kwestia różnic kulturowych.

O dwóch takich, co ukradli księżyc
Dla widzów od 5 lat.

Propozycja Arlekina jest współczesną, rozśpiewaną inscenizacją znanej powieści Kornela Makuszyńskiego o dwóch niegrzecznych i leniwych braciach, którzy swoim zachowaniem zatruwają życie rodziny i rodzinnej wsi. Jacek i Placek, bo tak nazywają się bliźniacy, spędzają całe dnie na wygłupach, leniuchowaniu, dokuczaniu innym a nawet na kradzieżach… Ponieważ nie zamierzają się uczyć ani pracować w przyszłości, pewnego dnia postanawiają ukraść złoty księżyc i sprzedać go, aby mieć pieniądze na swoje próżniacze życie. Ruszają więc w długą i pełną przygód podróż, która całkowicie ich odmieni… Spotykają na swojej drodze całą galerię rozmaitych postaci jak matka z Bagien, pelikany, rój pszczół, zbójców czy nieborak. Czy odnajdą w niej siebie i trafią do mamy? Czy dotkną i poczują, co w ich życiu ważne? Czym będzie dla nich wspólna droga w nieznane, i wreszcie – czym jest dla nich, a także i ich rówieśników, dzisiejszych kilkulatków, poczucie straty…

O dwóch takich, co ukradli księżyc - Niedziela inna niż wszystkie
Dla widzów od 5 lat.

Propozycja Arlekina jest współczesną, rozśpiewaną inscenizacją znanej powieści Kornela Makuszyńskiego o dwóch niegrzecznych i leniwych braciach, którzy swoim zachowaniem zatruwają życie rodziny i rodzinnej wsi. Jacek i Placek, bo tak nazywają się bliźniacy, spędzają całe dnie na wygłupach, leniuchowaniu, dokuczaniu innym a nawet na kradzieżach… Ponieważ nie zamierzają się uczyć ani pracować w przyszłości, pewnego dnia postanawiają ukraść złoty księżyc i sprzedać go, aby mieć pieniądze na swoje próżniacze życie. Ruszają więc w długą i pełną przygód podróż, która całkowicie ich odmieni… Spotykają na swojej drodze całą galerię rozmaitych postaci jak matka z Bagien, pelikany, rój pszczół, zbójców czy nieborak. Czy odnajdą w niej siebie i trafią do mamy? Czy dotkną i poczują, co w ich życiu ważne? Czym będzie dla nich wspólna droga w nieznane, i wreszcie – czym jest dla nich, a także i ich rówieśników, dzisiejszych kilkulatków, poczucie straty…

O, Choroba! Historia do rany przyłóż - Niedziela Inna Niż wszystkie
Wyjątkowy spektakl, oparty na wielokrotnie nagradzanym komiksie opowiada historię dwunastoletniej Adeli, która ma psa Pusię, brata Olka i kocha taniec. Ale pewnego dnia wszystko się zmienia, bo do drzwi beztroskiej dotychczas Adeli puka nieproszony gość - choroba.Choroba (tu ekscentryczna pani w średnim wieku), przeprowadza bohaterkę przez skomplikowany „plac budowy organizmu, na którym bez przerwy się coś dzieje”. Ciało to w końcu zaawansowana maszyna, która czasem ulega awarii. I tak ciało Adeli staje się istnym laboratorium.
Spektakl Teatru Lalek Arlekin skupia się na wątkach nadziei, afirmacji i radości z życia, które bardzo często stanowią ogromny, wymykający się nauce element w terapii, a który nierzadko jest nieocenioną pomocą w procesie leczenia i w radzeniu sobie ze stresem. Wiara w walkę o ozdrowienie to często kolejny lekarz - bez niej trudniej jest pokonać chorobę, ból czy strach. Realizacja w żaden sposób nie umniejsza wagi problemu choroby onkologicznej, ale wprowadza niezbędny dystans. Tu z pomocą przychodzą rozmaite rozwiązania teatru lalek. „O, choroba! Historia do rany przyłóż” to teatralna, bardzo atrakcyjna wizualnie dawka energii, dająca wsparcie osobom chorującym i solidna porcja wiedzy dla wszystkich, którzy chcą zrozumieć ich zmagania.
Książka, na podstawie której powstaje przedstawienie to wydawnictwo, jakiego wcześniej na rynku książki dziecięcej nie było. Zostało stworzone w 2021 roku przez tandem cenionych twórców: pisarza Bogusia Janiszewskiego i ilustratora Maksa Skorwidera. Wydawcą książki była Agora dla Dzieci oraz Fundacja Iskierka, która od lat opiekuje się dziećmi chorującymi onkologicznie. Podejmuje trudny temat choroby onkologicznej w sposób całkowicie unikatowy – czasem zabawny, czasem smutny, ale pełnej zwrotów akcji i niespodziewanych przygód.
Komiksowa publikacja była konsultowana ze specjalistami z zakresu psychologii, onkologii i hematologii. Ogromny udział w jej tworzeniu mieli także jej młodzi bohaterowie, jako że komiks powstał na podstawie prawdziwych opowieści dzieci zmagających się z nowotworem oraz tych, którym udało się już wrócić do zdrowia. Pierwsi recenzenci, czyli właśnie dziecięcy podopieczni Fundacji Iskierka, mówią o tej książce, że to KOMIKS, KTÓRY OSWAJA RAKA.
Projekt, na który składa się realizacja spektaklu i towarzyszącej mu części edukacyjnej i warsztatowej, zakłada ścisłą współpracę ze specjalistami Fundacji, których nieocenione wsparcie merytoryczne buduje zaplecze działań towarzyszących spektaklowi. Założenie projektu jest proste - o wszystkim można i warto rozmawiać, szczególnie z dziećmi i z młodzieżą. Strach obu stron jest jak najbardziej uzasadniony - strach zdrowych dzieci, które nie zawsze wiedzą, jak się zachować wobec chorych (być może również czym jest nowotwór), jak i strach dzieci chorych przed nieznanym, które je czeka. W końcu słowa, takie jak „szpital”, „chemia”, czy też „śmierć”, trudno wypowiedzieć bez lęku.
Teatr Lalek Arlekin pragnie oswoić te emocje i w przystępnej, możliwie „lekkiej” formie przeprowadzić tę trudną rozmowę, wpisując w nią nieco humoru, który może być motorem do działań i formą odczarowania tematów „tabu”. Sami autorzy książki przyznają, że gdy przystępowali do jej tworzenia, mieli zupełnie inne wyobrażenie problemu – jak się później okazało – w większości mylne. My już jesteśmy o krok bliżej, bo znamy ich doświadczenia i punkt widzenia samych dzieci.Przesłanie spektaklu jest wielowymiarowe. Mówimy o wsparciu w chorobie, współtowarzyszeniu, zrozumieniu i opiece, o wadze edukacji, wiedzy i rozróżnianiu faktów od mitów, a także o prostych narzędziach i gestach, wzmacniających zarówno chorego, jak i osobę wspierającą.
Książka "O choroba" otrzymała Nagrodę Główną w kategorii „Książka dla dzieci 8-17 lat” w XX edycji Konkursu „Świat Przyjazny Dziecku” Komitetu Ochrony Praw Dziecka w 2022 roku, Nagrodę w plebiscycie blogerów „Lokomotywa” w 2022, Wyróżnienie w konkursie Nagrody Polskiej Sekcji IBBY – „Książka Roku” 2021, Nominację do Nagrody Miasta st. Warszawy w 2022 oraz Nagrodę Edytorską Dobre Strony 2021.
Nie bez przyczyn premiera spektaklu odbędzie się we wrześniu - wrzesień jest bowiem Światowym Miesiącem Świadomości Nowotworów u Dzieci, który ma zwracać szczególną uwagę na trudności, z jakimi mierzą się najmłodsi pacjenci onkologiczni oraz ich najbliżsi.

Opowieść wigilijna
Dla widzów od 9 lat.

„Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa to klasyczna, ponadczasowa lektura, której szczególną moc odczuwamy w okresie bożonarodzeniowym, ale której wymowę powinien bez wątpienia uosabiać każdy dzień roku.

Historia Ebenezera Scrooge’a to przykład typowej baśni drogi, w której główny bohater poprzez spotkania z kolejnymi postaciami oraz dzięki poznaniu samego siebie przechodzi głęboką przemianę. Magia tego zdarzenia ma miejsce w noc wigilii Bożego Narodzenia.

Ebenezer Scrooge, to bezwzględny, chytry przedsiębiorca, który w swej bezduszności nie liczy się z drugim człowiekiem. Jedynym priorytetem któremu jest wierny to pomnażanie majątku. W noc wigilijną nawiedza go duch zmarłego wspólnika Jakuba Marleya. Okazuje się, że nie może zaznać wiecznego spokoju, ponieważ wiódł życie pełne obojętności i skąpstwa. Jego pojawienie się jest ostrzeżeniem przed poważnymi konsekwencjami jakie czekają Scrooge’a, jeśli ten nie zmieni swojego postępowania. I tak rozpoczyna się podróż Ebenezera, i to podróż najtrudniejsza, bo w głąb samego siebie.

Kolejne objawiające mu się duchy ukazują niepokojące wizje z jego przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, skłaniając go do rachunku sumienia. Spotyka się z biedą i nędzą, widzi i doświadcza, jak jest postrzegany przez innych, przeżywa nawet własny pogrzeb. Wizyty duchów skłaniają go do refleksji – tak Scrooge wykorzystuje otrzymaną szansę i wreszcie zawraca z drogi, którą obrał w młodości.

Przedstawienie żongluje rozmaitymi konwencjami i symbolami teatralnymi, zakłada grę w wielu planach, wykorzystanie lalek, masek i wszelkich tajemnic teatru ożywionej formy w iście burtonowskim stylu, z cechami groteski i makabreski.

Spektakl dotyka spraw najważniejszych i zadaje pytanie, co dziś znaczy być dobrym i uczciwym człowiekiem. To z kolei w dzisiejszych, bardzo trudnych czasach, którymi rządzi osamotnienie, pośpiech i konsumpcjonizm, wydaje się szczególnie zasadne i powinno skłaniać do refleksji nad kondycją współczesnego człowieka.

Głównym celem projektu jest realizacja spektaklu inspirowanego klasyką literatury światowej – ponadczasową „Opowieścią wigilijną” Charlesa Dickensa. Mottem, które nas zainspirowało było „Warto być przyzwoitym człowiekiem” Władysława Bartoszewskiego.

W inscenizacji przeznaczonej dla widza dorastającego i dorosłego skupimy się na kondycji człowieka, idei humanizmu i wartościach społecznych, które główny bohater odkrywa dopiero po doświadczeniu podróży w głąb siebie. Poruszymy w nim temat samotności, kryzysu relacji i swoistej „bezdomności”. Jesteśmy teatrem specjalizującym się w operowaniu animantami, więc spektakl zakłada grę w wielu planach, wykorzystanie lalek, masek i tajemnic teatru ożywionej formy. Żonglować będzie konwencjami z wykorzystaniem gatunków i symboli. Nie będzie stronić od groteski i makabreski, po to, aby zbudować na wielu poziomach świat snu, urojeń i rzeczywistości Scrooge’a, a jego fantasmagorie poddać uniwersalnemu przekazowi autora i zapytać, co DZIŚ znaczy „być człowiekiem”.

Opowieść wigilijna - Niedziela Inna Niż Wszystkie

Wielka zagadka Misia Uszatka
Dla widzów od 4 roku życia

„Miś Uszatek” Czesława Janczarskiego to klasyka polskiej literatury dziecięcej. Pluszowy niedźwiadek, którego przygody doczekały się filmowej realizacji w łódzkim studio animacji Se-ma-for, zawładnął niegdyś wyobraźnią dużych i małych na całe dekady. Dziś o tego nieco zapomnianego przez obecne pokolenie przedszkolnych dzieci oraz o jego przygody, chcielibyśmy się upomnieć w teatrze – przypominając ulubionego bohatera poprzednich pokoleń. Pragniemy, aby Miś Uszatek, jego mikroświat i świat jego wartości stanowił znowu element codzienności odwiedzających teatr widzów.Inspiracją do powstania sztuki "Wielka zagadka Misia Uszatka" była postać stworzona przez Czesława Janczarskiego (autor) i Zbigniewa Rychlickiego (ilustrator). Jej autor, znany dramaturg i reżyser Maciej Wojtyszko, stworzył dla tej postaci zupełnie nową historię, z zachowaniem ducha pierwowzoru. Propozycja Teatru Lalek Arlekin to opowieść o tym, co w życiu najistotniejsze, przedstawiona w skali mikro. To refleksja nad tym, co teraz, pomyślana jako krzepiąca historia o przyjaźni i pomaganiu, może dać naszym dzieciom – np. wsparcie w działaniu, model relacji czy baśniowego przewodnika.

Wielki Zły Lis
Dla dzieci od 5 lat

“Wielki Zły Lis” to zrealizowana na podstawie bestsellerowego komiksu pod tym samym tytułem światowa prapremiera teatralna.

Tytułowy wielki, zły lis wprawdzie bardzo chciałby siać postrach i trząść całym lasem, jednak zupełnie mu to nie wychodzi. Przez całkowity brak umiejętności łowieckich, każda próba polowania kończy się fiaskiem i upokorzeniem, a sam lis jest pośmiewiskiem całej okolicy, szczególnie kur. Bezradny i wciąż głodny (bo ile można jeść samą rzepę), daje się namówić prawdziwemu drapieżnikowi, wilkowi, na z pozoru genialny plan. Po co polować na kury i ryzykować życie, skoro można ukraść same jajka, a następnie odchować pisklaki, żeby zrobiły się tłuściutkie, i już - posiłek gotowy! Jednak to, co w teorii brzmi dobrze, w praktyce będzie oczywiście bardzo trudne, a w spektaklu na podstawie komiksu Rennera - także niesłychanie zabawne.

Historia porusza wiele ważkich, jednocześnie współczesnych i ponadczasowych tematów, jak przyjaźń, poszukiwanie swojej tożsamości i swojego miejsca w świecie, poświęcenie i nieograniczona moc macierzyńskiej miłości.

Wykorzystane w spektaklu formy zostały zaprojektowane wg dziecięcych rysunków, wyłonionych w ramach konkursu plastycznego na projekt lalki teatralnej.

Wielki Zły Lis - Skrzaty Książkojady

Włókniarki
Spektakl dla widzów od 16 lat.

„Włókniarki” to spektakl – koncert, którego scenariusz jest oparty na wydanej w 2018 roku książce Marty Madejskiej „Aleja Włókniarek”, przedstawiającej losy łódzkich pracownic przemysłu włókienniczego. Kobiet, które szły do pracy, kiedy miały po kilkanaście lat, i od tego momentu rytm ich życia wyznaczał tykający zegar, w takt którego prządka musiała chodzić „jak koń w kieracie”, a jej całe życie dzieliło się na trzy etapy: fabrykę, szpital i cmentarz. Nisko opłacane, wykorzystywane seksualnie, przedwcześnie postarzałe, a jednocześnie kobiety bohaterki. Historie łódzkich włókniarek stały się jednak siłą napędową zmian. Ich praca spowodowała przewrót, wymuszając wprowadzanie nowych przepisów i wywołując rewolucję obyczajową. Główne role w spektaklu odegrały więc kobiety, osiem aktorek łódzkiego Arlekina. Przedstawienie w reżyserii Tomasza Mana ze specjalnie napisaną do niego rockową muzyką, graną na żywo stało się doskonałym przykładem pokazania „herstorii” Łodzi.

Złota Rybka
Dla dzieci od 3 lat.

Kameralna sztuka oparta na oryginalnym tekście Aleksandra Puszkina, w poetyckim tłumaczeniu Juliana Tuwima.Baśń o rybaku i złotej rybce jest przypowieścią ludową, znacznie starszą niż jej najbardziej popularne literackie wersje. Po raz pierwszy opublikowali ją bracia Grimm w 1812 r., ale już dwadzieścia lat później wziął ją na warsztat znakomity rosyjski poeta. W jego wydaniu opowieść nabrała nowego, bardzo wschodniego charakteru. Głęboko zanurzona w ludowej kulturze Rosji, stała się dla potomnych wzorcem baśni, przyćmiewając niemiecki oryginał.Spektakl pokazuje, jak bardzo może zmienić się człowiek, kiedy staje w obliczu pokusy władzy i bogactwa.

Mając na uwadze Państwa bezpieczeństwo i komfort podczas wizyty w naszym Teatrze, przed zakupem biletu prosimy o zapoznanie się z Regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych oraz pobranie i wypełnienie formularza, który jest dostępny na naszej stronie internetowej: http://teatrarlekin.pl/pl/informacje-w-zwiazku-z-covid-19-2 

Złota Rybka - Skrzaty Książkojady
Dla dzieci od 3 lat.

Kameralna sztuka oparta na oryginalnym tekście Aleksandra Puszkina, w poetyckim tłumaczeniu Juliana Tuwima.Baśń o rybaku i złotej rybce jest przypowieścią ludową, znacznie starszą niż jej najbardziej popularne literackie wersje. Po raz pierwszy opublikowali ją bracia Grimm w 1812 r., ale już dwadzieścia lat później wziął ją na warsztat znakomity rosyjski poeta. W jego wydaniu opowieść nabrała nowego, bardzo wschodniego charakteru. Głęboko zanurzona w ludowej kulturze Rosji, stała się dla potomnych wzorcem baśni, przyćmiewając niemiecki oryginał.Spektakl pokazuje, jak bardzo może zmienić się człowiek, kiedy staje w obliczu pokusy władzy i bogactwa.

Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.

Skip to content